Followers

Friday, April 8, 2011

Awas! Telur Tiruan

salam..
Ari ni nk share skit sal Kes telur tiruan...
So..Kita sebagai pengguna, kita sepatutnya mengambil 
langkah berjaga-jaga agar kita tidak tertipu oleh pihak-pihak yang 
hanya mementingkan keuntungan ini.

Nk thu bagaimana telur tiruan dibuat??

langkah 1:
menggunakan & jenis bahan kimia, tgk pic kt bwh ni:
telur palsu dibuat dari karbonat,pati,resin,gelatin,alum dan produk kimia lain..

Langkah2:
masukkan telur mentah ke dlm bekas hingga2/3 penuh kemudian campur kalsium 
klorida dan pewarna.dgn menambah pigmen kuning ia menjadi kuning telur.


Langkah 3:
kuning telur palsu dituang kedlm acuan.

Langkah 4:
pendam dlm kalsium karbonat.

langkah 5:
kulit telur dibentuk dgn merendam ke dlm lilin parafin yg kemudiannya 
dibiarkan sehingga kuring.


akhir sekali telur palsu siap. kulit telur palsu sgt raput dan mudah pecah.

byk gelembung kecil yg terbentuk semasa mggoreng telur tetapu tidak ramai org yg blh membezakannya. telur nampak seperti telur sebenar dan ras telur palsu lebih baik dari yg sebenar.

kepada rakyat malaysia berhati-hati la ketika membeli telur...
keran telur ini blh menyebabkan keracunan jika dimakan...

5 comments:

LindaRahim said...

da byk baca fasal telur ni kat blog n paper...memang x patut betul mrk ni...berpada-padalah kalau nk untung lebih pun, byk lg cara lain yg x menganiaya org...harap tak terkena lah kan...

Bro Azqar said...

WWaahhh siap ada tutorial telor tiruan?? hahahaha memang best! :P

http://biru-malam.blogspot.com/

aiman said...

takut plak saya tersilap beli telor.. kejam betol si penipu ni..uns

fiq. said...

mcm2 demi duit. pergh... ni keje cina sebab kebangkitan teknologi mereka, semua nak duplicate

shahrihan said...

linda:betul tu linda..mintak jauh la kn..thank 4 ur komen..
bro Azhar:tutorial 2 xleh tiru tau..
tuk gtau je cmner dia buat..
aiman:memngt kejam org yg buat ni..xpk kt org lain pk dia nk untung jer..mmg xpatut la..hehe
fiq:betul 2 fiq..sokong kamu..

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...