Followers

Wednesday, July 21, 2010

Belajar Loghat Kelantan

Sesiapa yang nak belaja loghat kelantan atau yg ade hajat nak kahwen dgn org kelantan..baik blajar
kalu x..pening ppalo..heehehe
Bokbong – spesis musang
Ttuyup – pepatung
Pok Kor – spesis mengkarung
Ike Kkhonge – ikan cencaru
Gelenyar,Gletah = mengenyam, getik
Absorber = saksoba
Supik Gelenyar – plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal)
Gaduh, bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu)
Saka = gula (sekarang sudah jarang digunakan oleh generasi baru)
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang
Ghohok = susah, payah
SIAK DUK GGOBAR = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!!
WAK GGOGHI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.
DEKPONG GAK EH = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth (kulit kelaghing = skin not smooth
enough) Kelantan + English?? = “Kelantalish”
Contoh:
POZEK (deposit),
RIZAT (1.result 2. reserved),
NNEJA (manager),


ISTEK (estate),
SUWIH (switch),
MERKET (market), dll…
MERKET (market), dll…
manis LLETING
masin PPEGHAK
pahit LLEPE
mase PPUGHIK
tawar EBER
putih SSUEH
hite LLEGE
biru KKETU
kuning NNEHE
kenye BBONYAH
comel LLOTE
gemuk DDEBOK
busuk BANGA
hapok KOHONG
hite LLEGE
biru KKETU
kuning NNEHE
kenye BBONYAH
comel LLOTE
gemuk DDEBOK
busuk BANGA
hapok KOHONG
manis LLETING

Ada beberapa “bunga bahasa” dalam loghat
kelantan yang unik.. Antaranya:

YAK = lebih kurang “opocot!!!” atau “oops!!”
DEH? = memohon restu atau persetujuan…lebih kurang “OK?”,
GAK = lebih kurang “habis tu..” atau “so..”
PAH? = lebih kurang “GAK”
HO(bunyi naik ke hidung sikit ) = “ya lah..” atau “yes”
DOCK? = lebih kurang “bu(kan)?”, “betul tak?” atau “isn’t it?”

Kisah Teladan Sebuah Perkahwinan.

Hari ini, bagaikan menelan ubat yang pahit dan tak disukai, memang terlalu banyak perkara negatif yang ditimbulkan kerana pengamal poligami yang telah menukar wajah keindahan yang boleh dicari di dalamnya sehingga menyebabkan ia menjadi terlalu negatif dalam masyarakat kita hari ini.
Pelbagai alasan yang diberikan mengenai poligami ini. Isteri yang menolak suami berpoligami dikatakan sebagai perempuan yang cemburu, beremosi dan tidak dapat menerima hakikat hidup bahawa suaminya bukan miliknya. Manakala pihak si lelaki pula memberikan alasan perkahwinan kedua bukan (ataupun bukan semata-mata) kerana memenuhi naluri dan nafsu lelaki secara halal, tetapi ada banyak sebab lain yang mendorong mereka berkahwin lagi. Seperti lelaki yang mengemukakan pelbagai sebab yang mendorong mereka kepada pengalaman poligami, begitu juga wanita mengemukakan pelbagai sebab mengapa suaminya/ lelaki tidak seharusnya berkahwin lagi.
 Semoga kisah yang dipaparkan ini memberikan kepada kita beberapa pandangan lain yang mungkin kita sukai dan juga mungkin tidak disukai.
Kisah 1: (kejadian berlaku lebih dari 50 tahun yang lalu)
Keriuhan di dalam rumah kayu bertangga batu merah itu semakin rancak. Para tetamu memenuhi tempat. Pengantin perempuan sudah siap diandam. Jurunikah dan wali si ayah beserta dua saksi sudah sedia. Tetamu yang hadir pada malam itu dijamu teh panas dan kuih tradisi. Esok kenduri besar, mereka akan datang lagi.
Tetapi, tetamu paling utama masih belum muncul. Debar pengantin perempuan sejak berhari-hari semakin bertambah. Debar untuk menempuh kehidupan bergelar seorang isteri. Debar menempuh suasana baru kelak. Dia akan keluar dari rumahnya yang telah dihabiskan semua hayatnya sejak dari kecil. Dia akan ke tempat baru, keluarga baru dan semua serba baru yang akan dikenalinya. Suasana baru, keluarga baru, saudara-mara baru dan juga teman dan kenalan yang baru. Selang sehari selepas majlis kendurinya nanti dia akan menjadi orang baru dalam suasana-suasana dan hubungan kekeluargaan itu.
Waktu isyak sudah lama berakhir. Si ayah mundar-mandir. Rimas menunggu. Benarlah penantian suatu penyeksaan. Entah apa yang sedang berlaku. Sepatutnya rombongan keluarga dan pengantin lelaki sudah sampai untuk menunaikan upacara akad nikah. Tetamu di kalangan keluarga dan teman rapat sudah semakin ramai. Saudara yang jauh sudah berhari-hari tiba. Esok lusa mereka ingin pulang. Datang semata meraikan perkahwinan ini.
Jika mampu ditahan masa dari bergerak. Ingin sahaja disuruh berhenti. Walaupun kita tetap duduk ataupun tidak bergerak, masa tetap bergerak dan berlalu. Penungguan sedetik beralih dan berlalu. Merimaskan hati ayah. Mendera jiwa si pengantin. Para tetamu sudah habiskan tegukan dan suapan mereka. Kini mereka juga mula tertanya-tanya apakah yang berlaku. Musibah apakah yang sedang menimpa si pengantin lelaki. Apakah ada kemalangan buruk terjadi telah terjadi. Apakah itu, apakah ini, banyak sudah diborak, dibisik dan ditanya-tanya.
Setelah sebegitu lama menanti, sampailah sebuah motosikal (ataupun basikal). Si ayah pengantin perempuan berlari menerpa turun. Dalam keadaan yang meributkan itu, si penunggang itu, mewakili keluarga pengantin lelaki memaklumkan pengantin lelaki tidak akan datang dan tiada perkahwinan akan berlangsung. Si ayah bagaikan ingin rebah untuk menanggung berita buruk itu. Apalah salahnya anak perempuannya sehingga dihukum dengan keputusan itu? Riuh di luar rumah sudah sampai ke dalam. Berita itu sudah sampai ke pengetahuan si bakal pengantin. Bisik-bisik menjadi-jadi. Pembatalan perkahwinan itu menjadi tanda-tanya. Apakah erti semua ini? Semua mencari-cari sebab. Apakah sebabnya berpunca dari pengantin lelaki? atau apakah sebabnya berpunca dari pengantin perempuan?
Malu dan kehormatan sebuah keluarga sudah terhina pada malam itu. Bagi lelaki, mereka masih lagi ada peluang untuk meneruskan hidup mereka seperti biasa. Jika malu pun hanya seketika. Tetapi bagi perempuan lebih-lebih anak gadis, sekali imejnya tercalar dan dihina, keluarga lelaki manakah lagi yang sudi datang melamarnya biarpun aibnya bukan punca dari perempuan. Jika adapun, si perempuan perlu menunggu sekian lama sehingga kisah-kisahnya ini tenggelam dan tak berungkit lagi. Sewaktu itu, usianya pasti sudah bertambah. Dirinya pasti semakin tua, keayuannya juga akan luntur.
Berbalik kepada kisah ini, episodnya tidak berhenti di situ. Ia tak berhenti pada pembatalan pernikahan.  pada tulisan tazkirah ringkas Ummu Abbas, ‘bahawa antara tanda-tanda kasih sayang Allah ialah Dia menyelamatkan hamba-hamba-Nya dari fitnah’.
Di kalangan tetamu yang hadir, ada seorang wanita yang dipanggil sebagai Mak Engku. Orangnya masih muda, dalam lingkungan 30 an. Mak Engku bangkit mencari-cari suaminya. Terus dipegang suaminya dan berbincang dengannya. Episod seterusnya, Mak Engku bertemu si ayah pengantin, mewakili suaminya, meminang anak perempuannya untuk suaminya.
Pencarian hikmah di atas apa yang dibuat oleh Mak Engku, saya percaya dapat difikirkan dengan mendalam oleh rakan-rakan semua.
Apabila timbul isu poligami dan ditimbulkan tuduhan umum wanita cepat beremosi. Hati saya bagaikan ditarik-tarik mengenangkan kisah ini. Kisah seorang wanita yang sanggup berkorban untuk wanita lain sekalipun saudaranya itu tiada pertalian keluarga dengannya.

Tuesday, July 20, 2010

SOLAT SUNAT TAHAJJUD

Solat Tahajjud ialah solat apabila terjaga daripada tidur malam. Sebaik-baiknya 1/3 malam yang terakhir iaitu dalam lingkungan jam 3 @ 4 pagi.
Di antara fadhilatnya :
1. Mendapat pengawasan Allah dan menampakkan kesan ketaatan di wajahnya.
2. Dikasihi oleh para ahli ibadah dan org mukmin.
3. Percakapannya menjadi hikmah dan bijaksana.
4. Dimudahkan hisab ke atasnya.
5. Mendapat catatan amal dari tangan kanan.umlah rakaat sekurang-kurangnya 2 rakaat.

Lafaz Niat Solat Sunnat Tahajjud
Sahaja aku sembahyang sunnat tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala
Doa Solat Tahajjud


“Ya Allah, bagiMu segala puji. Engkau penegak langit dan bumi dan segala isinya. BagiMulah segala puji’. Bagimu kerjaan langit dan bumi serta isinya. Dan bagiMulah segala puji cahaya bagi langit dan bumi, Engkaulah yang hak, dan janjiMu adalah hak, dan syurga adalah hak, dan neraka adalah hak, dan nabi-nabi itu adalah hak, dan nabi Muhammad saw, adalah hak, dan saat hari kiamat itu adalah hak, ya Allah, kepadaMulah kami berhukum. Ampunilah kami atas kesalahan yang sudah kami lakukan dan yang belum kami lakukan, baik yang kami sembunyikan mahupun yang kami nyatakan. Engkaulah Tuhan yang terdahulu dan Tuhan yang terakhir. Tiada Tuhan melainkan Engkau. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah.”

cerita lucu:SAM dan DOL

SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh bawa maut?
DOL: Sebab semalam semasa aku tengah minum,lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.

===================================================

SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?
DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6 ringgit. Kata kedai 2 Ringgit

===================================================

SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas? Mana kau tau dia mati lemas?
DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa ia mati dalam air!

===================================================

SAM: Semalam aku nampak hantu!
DOL: Uih! kau terkejut tak?
SAM: Taklah.... hantu tu yang terkejur tengok aku.
DOL: Mana kau tahu?
SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer....

===================================================

SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?
DOL: Gula dah habis!
SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?
DOL: Kan aku kata, sebab gula dah habislah

===================================================

SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini "candle light dinner" dengan bini kau, mesti dia suka.
DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil elektrik, api rumah aku dah kena potong!

===================================================

SAM: Aku ada AIDS? mana ada...
DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu...

===================================================
SAM: Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!
DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak berlatih agar dapat batuk dengan lebih baik lagi.

===================================================
SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang merompak kedai kita.
DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau, jangan pasang signboard "SILA DATANG LAGI"

Pak Pandir dan Ikan Keli

Pada suatu hari Pak Pandir membeli beberapa ekor ikan keli di pasar borong di pekan.apabila pulang kerumah dia menyuruh Mak Andih menyiang ikan tersebut. ketika sedang menyiang...

Mak Andih: Oi bapaknya! Macam mana nak siang ikan ni? hidup lagi ni.

Pak Pandir: Apa yang susahnya tu mak andih?

Mak Andih: Nak ketuk kepala ikan sadis la pulak.

Pak Pandir: Tu pun nak dikecohkan. Maknya rendam saja ikan tu dalam air, Kasi lemas ikan tu.sekejap lagi mampos la tu.

Mak Andih: %&*#%$

10 Cara Untuk Sentiasa "Bergaduh" Dengan Adil

Perbalahan sentiasa berlaku.Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa.Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita.Namun demikian,dalam percintaan/perhubungan,perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi,sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.

1) Jangan Bersyarah

Dalam perhubungan yang matang,anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa.Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya ,ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya.Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut.Oleh itu,selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini,adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku.Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.

2) Jangan Balas Dendam

Selalunya,bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya,dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula.Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa.Kononnya supaya pasangannya “sedar” bahawa kesalahan telah dilakukan.Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan.Jangan bertindak begitu.Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah,anda mengatakan bahawa anda Betul dan dia Salah-hukuman telah dijatuhkan,susah nak selesaikan pergaduhan anda!

3) Jangan Tinggikan Suara

Bila emosi dan kemarahan menguasai diri,adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda.Walau apa pun,anda mesti ingat,merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik.Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain.Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.

4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif

Masa situasi konflik tengah hangat,janganlah terlalu sangat “terasa”,jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”.Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini.Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.

5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil

Bila tengah bergaduh tu,jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah.Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya la,tak perlulah diungkit.Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu,membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah.Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah…3-4 bulan lepas contohnya-jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku.

6) Mendengar Dengan Teliti

Walaupun susah nak dibuat,anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti.Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian,tak dengar dengan baik dan teliti,bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.

7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa

Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar…fokus!Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja.Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara,macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan.Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai.Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat,jadi pastikan anda fokus!

8) Jangan Serang!

Biasalah,dah terlalu marah sangat,anda pun “naik angin”…bila perkara macam ni berlaku,biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda.Sebelum perkara macam ni berlaku,fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan.Anda ingin selesaikan masalah,bukan nak serang pasangan anda.

9) Mesti Hormat

Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik.Nak jadi macam ni,anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja.Beri perhatian,sabar,tenang,buat “eye contact”,tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai.Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda.Bersama,dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.

10) Jangan Tinggalkan

Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku,dari mula sampai selesai.Ramai orang bila dah tak tahan,marah sangat,terus tinggalkan pasangan,bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je.Pasangan pun dia tinggalkan sorang.Okay,walaupun rasa tak boleh tahan sangat,marah ke,“tension” ke,jangan angkat kaki,tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je.Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar,mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke…kemudian pastikan anda datang semula.Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.

pengajaran seharian-hikmah israk mikraj

      ISRAK Mikraj membawa erti besar kepada umat islam kerana perintah wajib solat 5 waktu kepada manusia bermula dari peristiwa tersebut dan disampaikan terus Allah kepada kekasihnya, Rasulullah tanpa perantaraan Jibril di Sidratul Muntaha.

       Kita patut bersyukur dapat berdialog sendiri dengan Allah SWT dalam solat dan memohon apa saja dihajati terus kepada-Nya. kita perlu merenung seketika untuk memperbetulkan kembali hubungan kita dengan Allah, bukan hanya ketika kesempitan dan susah saja, tetapi juga semasa senang. caranya ialah sentiasa taat kepada perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya.

       Pelbagai pengajaran boleh diambil daripada peristiwa ini untuk digunakan dalam kehidupan seharian kita seperti:
1. mengingati Allah dalam keadaan ditimpa musibah ataupun ketika mendapat kesenangan. memberi pertolongan, menghilangkan kesedihan dan kesengsaraan adalah kuasa Allah. justeru mohonlah apa saja daripada-Nya. Rasulullah juga pernah mengalami musibah kesedihan kerana kehilangan isteri yang dicintainya, Siti khadijah dan bapa saudaranya, Abu Talib. ketika itu, Allah memerintahkan Jibril supaya Rasulullah diisrakmikrajkan. ini memberi pengajaran bahawa mendekatkan diri kepada Allah bukan ketika susah saja.
2. beriman dan yakin dengan kekuasaan dan kebesaran Allah sebagai pencipta. Ini terbukti dalam israk mikraj mengenai kekuasaan dan keajaiban yang ditunjukan di alam lain seperti Sidratul Mntaha syurga dan neraka.
3. Tidak termakan tipu daya iblis dan syaitan yang tidak akan jemu menyesatkan umat manusia dengan pelbagai cara hingga tiba kiamat. Sejak awal perjalanan Israk mikraj jin ifrit sudah mengejar dengan membawa obor untuk menghalang dan memperdayakan baginda.
4. di sepanjang perjalanan, Rasulullah tidak pernah lupa mengucap salam kepada rasul yang ditemui. Keutamaan memberi salam umat sesama muslim sebagai tanda penghormatan dan mengeratkan silaturrahim.

      Penting bagi kita menghayati israk mikraj untuk mengambil pengajaran dan iktibar atas semua yang baik selain mengelak segala yang keji dan murka, termasuk memperbaiki diri kearah lebih sempurna dalam mendapat keberkatan hidup di muka bumi Allah ini.

      Peristiwa ini bukan sekadar diceritakan kembali ketika setiap kali tiba Rejab. Sebaliknya, penting bagi kita memanfaatkan bulan ini melalui mengerjakan amalan sunat dengan tidak mengabaikan amalan wajib supaya kita lebih menghayati dan insaf serta takau kepada kekuasaan Allah, seperti berpuasa pada bulan Rejab.

       sabda Rasulullah:
       "bulan rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku(Rasulullah), dan bulan ramadan bulan umatku. kemuliaan bulan rejab dengan malam israk mikraj, syaaban dengan malam Nisfu dan Ramadan dengan malam lailatulqadar,"

         Puasa Rejab, berdasarkan sabda rasulullah, mempunyai banyak hikmah dan kelebihan seperti:
1. puasa 1hari pada rejab seperti 40 tahun dan diberi minum air syurga.
2. puasa 1hari pada rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)
3. puasa 3hari pada rejab dijadikan parit panjang yang menghalang dia ke neraka(panjangnya setahun perjalanan)

           Begitu hebatnya ganjaran amalan sepanjang Rejab dan janganlah dipersiakan.Amat rugi jika bulan ini dibiarkan berlalu tanpa sebarang amalan yang meningkatkan keimanan kita kepada Allah. Rebutlah. jika tidak dapat banyak, laksanakanlah sedikit. itu lebih baik daripada meninggalkan semua.

           Sekiranya ini dapat dihayati, manusai dapat mengelak diri daripada melakukan pelbagai kejahatan yang dimurkai Allah. Penulis mengharapkan umat islam memperingati israk mikraj bukan sekadar ikutan sebaran pengisian rohani, termasuk membiarkan kisah ini berlalu begitu saja tanpa mengambil iktibar apa yang mahu disampaikan oleh Nabi Muhammad.

          Penting kita meneliti perkara tersirat dalam peristiwa besar ini dalam menempuh dunia yg penuh fitnah dan cabaran supaya tidak lalai selain sentiasa mengingati Allah dan meninggalkan ketakwaan serta keimanan kita kepada-Nya.

Monday, July 19, 2010

cita-cita pelajar

Seorang guru tadika sedang memupuk rasa percaya diri kepada pelajar-pelajarnya. Guru tersebut meminta mereka untuk memperkenalkan diri dan memberitahu cita-cita mereka.

Abu berdiri dan berkata, "nama saya Abu bin dolah. bila besar nanti sy ingin jadi juruterbang, bolehlah saya pergi ke Australia, eropah, iraq dan sebagainya".

"Bagus Abu. Terma kasih. siapa lagi?" tanya cikgu.
seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi berdiri dan berkata, "Nama saya Noni binti Samad. kalau besar nanti sy nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel."

"Bagus, jadi suri rumah tangga adalah cita-cita mulia. Siapa lagi?"
Seman berdiri dan berkata, "saya Seman bin Leman, apabila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya...."

Thursday, July 15, 2010

JENIS-JENIS SIHIR

PATUNG Tukang sihir akan menggunakan bahan-bahan yang didapati daripada tubuh badan mangsa seperti rambut, kuku dan sebagainya yang kemudian diikat pada patung. Seterusnya patung itu dicucuk dengan jarum. Pada masa yang sama jampi mantera dibaca oleh tukang sihir tersebut dan dipercayai mangsa akan berasa sakit dan boleh membawa maut.

SANTAU
Nama ini sudah begitu popular di kalangan masyarakat Melayu. Santau merupakan bahan campuran antara kaca yang ditumbuk halus dan ia akan dimasukkan ke dalam makanan atau minuman mangsa dengan membaca ayat-ayat tertentu oleh tukang sihir

TELUR LAYANG Tukang sihir akan mengambil sebiji telur yang telah dijampi yang lalu dibalut dengan kain kuning. Kemudian sebatang jarum akan dicucuk ke dalam telur tersebut sambil jampi mantera dibaca. Akibatnya mangsa akan berasa sakit serta boleh membawa maut.

TANGKAL dan AZIMAT Tukang sihir akan menulis ayat azimat dengan lidi daun pokok kabong berserta dakwat merah yang dicampur dengan bedak za'faran dan air ros. Dakwat merah tersebut ialah darah seseorang yang telah mati dibunuh dengan kejam atau darah ayam jantan. Kemudian tangkal atau azimat tadi diperasap dengan kemenyan yang dilakukan pada malam jumaat atau malam khamis yang ditujukan kepada mangsanya.

SIHIR PEMBENCI dan KASIH SAYANG Sihir pembenci bertujuan memisahkan sepasang kekasih atau suami-isteri. Manakala sihir kasih-sayang boleh dilakukan oleh tukang sihir dengan menulis ayat-ayat jampi di atas kertas kemudian dibakar dan habuknya dimasukkan ke dalam minuman yang disertakan dengan jampi tiga kali sambil menyebut nama orang yang dihajati.

CARA MENGATASI GEJALA SIHIR Apabila telah disahkan seseorang itu terkena sihir samada dari segi fizikal, mental atau spiritual, maka dalam dalam konsep Islam, tiap-tiap yang bermasalah ada penyelesaiannya. Tiap-tiap penyakit ada penawarnya. Islam telah membuat beberapa peraturan untuk mengatasi penyakit disebabkan sihir. Terutamanya setelah kita melihat fakta yang jelas bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah terkena sihir dalam kisah yang terkenal dengan Labid bin A'sam. Peristiwa ini berlaku untuk memberitahu kita bahawa terdapat ayat Al-Qur'an yang dinamakan Al-Mu'awwizat, iaitu beramal bersungguh-sungguh dan yakin dengan ayat-ayat itu sehingga ia menjadi penawar.

Begitu juga dengan ayat Kursi dan memang dari kaedahnya ayat tersebut adalah pengubat dan penyembur sihir. Malah Nabi Muhammad s.a.w. telah menyebut secara terperinci bahawa sihir itu boleh diubati dengan membaca enam ayat pertama surah Al-Baqarah, tiga ayat daripada surah Al-Baqarah iaitu ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir daripada surah tersebut. Ayat-ayat ini hendaklah diamalkan dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T. boleh menyembuhkan sihir.

Ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut :-
1.) Surah Al-Baqarah 2 : 1-6
2.) Surah Al-Baqarah 2 : 255-257
3.) Surah Al-Baqarah 2 : 284-286

SAKA Saka adalah jin warisan daripada keturunan sebelumnya kepada generasi yang akan datang. Ia boleh jadi berada diluar atau didalam badan. Amat merbahaya jika saka ini menjadi darah daging kepada empunya badan. Ini berlaku samada seseorang itu tahu atau tidak, kerana ia datang dari keturunan kita. Kemungkinan ilmu ini telah dipelajari oleh nenek-moyang kita terdahulu. Dan diturunkan kepada kita tanpa diketahui atau jin itu sendiri yang memilih untuk mendampingi keturunannya yang dia kehendaki.

Dari itu memang sukar menghalau jin di dalam tubuh seseorang yang telah dianggap saka. Ia tetap akan kembali lagi ke tubuh tuannya itu walaupun sudah beberapa kali diberi amaran atau bersumpah di atas nama Allah s.w.t. bahawa ia tidak akan datang lagi.

Namun begitu, dibawah ini ada cara yang boleh mengeluarkan saka dalam tubuh seseorang itu, tetapi ia memakan masa yang lama mungkin makan bulan malah tahun.

Caranya ialah ambil tempat (tumbler) berisi air, lalu bacakanlah air tersebut dengan surah-surah dibawah ini. Ia dilakukan diwaktu sesudah mendirikan solat subuh.

1.) Surah Al-Fatihah ( Ayat 1-7 )
2.) Surah Al-Baqarah ( Ayat 255 )
3.) Surah Al-Insyirah ( 1-8 )

Air ini digunakan sebagai minuman harian. Apabila kamu minum air yang dibacakan ayat-ayat Al Qur'an ia akan menjadi darah daging kamu. Lakukanlah pada tiap-tiap hari, jangan mudah jemu, sudah dikatakan proses ini memakan masa yang lama. Dengan izin Allah...... Jin (saka) yang berada di dalam tubuh kamu akan merasakan kepanasan lalu terbakarlah dia dengan azab Allah s.w.t. Insya Allah....

Setelah kamu minum air tersebut berterusan, kamu dapat merasakan seluruh anggota kamu akan menjadi pija (panas) terutama di bahagin tengkuk, kerana disitulah tempat duduknya jin tersebut. Ini menunjukkan, usaha anda telah berhasil. Itu petanda Allah s.w.t. telah mengazabkan jin di dalam tubuh kamu itu. Itulah kemujarabannya.....

Wednesday, July 14, 2010

Kisah ular paling buas dimuka bumi.

Anaconda pantang lihat cahaya di dalam air.

Ular raksasa yang menjadi legenda di muka bumi ialah Anaconda. Kegerunan terhadap ular ini adalah kerana saiznya yang amat besar daripada ular-ular lain yang disaksikan manusia.
Laporan terhadap sifat ular ini berbeza. Ada yang berkata panjangnya kira-kira 22.5 meter (74 kaki) sementara ada pula yang menyebut Anaconda mempunyai panjang hingga 40meter (131 kaki).
Bagaimanapun seekor Anaconda yang dibunuh di Brazil pada tahun 1960 didapati berukuran 8.45 meter (27 kaki 8 inci). Panjang itu pun mengatasi ukulran mana-mana ular yang pernah dilihat di muka bumi.
Anaconda dan ular raksasa seumpama itu banyak terdapat di negara Amerika Selatan. Kebanyakannya mendiami tebing sungai dan ada yang sepanjang masa berada di dalam air sungai di negara seperti Brazil, Argentina, Paraguay, Peru dan Bolivia.
Ular raksasa itu ditakuti bukan kerana saiznya yang besar tetapi... kerana kegarangannya menyerang haiwan lain, manusia hinggakan kenderaan seperti perahu, bot dan kapal.
Seorang paderi yang bernama Victor Heinz berkat Anaconda mempunyai mata yang bercahaya dan berkilau sewaktu menyelam di dalam air. Jadi apabila ulau itu terlihat bot dan perahu yang berkilau maka lantas diserangnya kerana menganggap cahaya itu adalah musuhnya daripada jenis ular.
Untuk selamat menyeberangi sungai yang mempunyai Anaconda maka seseorang tidak boleh sama sekali membawa sebarang api atau lampu picit kerana cahaya itu akan pantas dikesan oleh Anaconda yang bersembunyi di dalam air. Pancaran cahaya akan mendorong Anaconda menyerang dan membunuh musuhnya.
Saiznya yang besar dan kepanjangan ular itu tidak mungkin boleh menyelamatkan manusia atau haiwan lain yang bertembung dengannya. Anaconda bukan sekadar boleh membunuh seorang atau dua orang dalam satu masa malah berupaya menumpas kumpulan manusia yang jumlah lebih daripada sedozen.
Pada tahun 1974 seekor Anaconda telah ditembak dan panjang ular itu adalah 22.5 meter. Seorang pelukis bernam Serge Bonacase yang menyaksikan pembunuhan itu berkata masyarakat di Brazil tidak pun terkejut dengan saiz ular ini kerana menganggap itu sebagai biasa saja.
Jadi bangkai ular dan tulangnya dibiarkan reput tanpa mempedulikan permintaan untuk membawa pulang ular itu ke Eropah untuk kaji selidik. Lagipun masyarakat asli Brazil merasakan di Eropah terdapat ular yang lebih besar daripada Anaconda.
Keganasan Anaconda dimuatkan di dalam sebuah buku berjudul On the Track of ther Unknown Animals karangan Bernard Henvelmans yang mencatatkan keganasan ular itu terhadap manusia.
Mengikut Bernard, ramai mangsa Anaconda mati di dalam air. InI kerana ular itu menyerang manusia daripada sungai. Mangsanya adalah kalangan pengembara yang menggunakan sungai untuk menjelajah belantara.
Sepanjang sungai Brazil di penuhi dengan Anaconda yang beraneka saiz. Anaconda besar bukan sekadar boleh membinasakan manusia malah boleh memecahkan perahu, bot dan kapal dengan sondolannya yang kuat dan pantas.
Kadangkala peluru senapang belum tentu mampu membunuh Anaconda. Ular itu yang terkena peluru menjadi semakin ganas dan memungkinkan ia menelan semua penumpang di dalam sesebuah perahu atau bot.
Tapi kini Anaconda sudah hilang dari sungai di Amerika Selatan. Keganasan manusia menyebabkan ular itu dibunuh hingga tiada lagi kesan untuk menyaksikan lagenda dan sejarah kewujudannya.

Tanda-Tanda Hari Kiamat.

Mungkin ramai yang terlupa tentang tanda2 hari kiamat ni walaupun pada masa sekolah dulu kita ada belajar mengenainya. Sebenarnya telah banyak tanda2 hari kiamat yang telah muncul pada masa sekarang. Untuk lebih jelas lagi silalah tonton video tanda2 hari kiamat di bawah ni..
video

Tuesday, July 13, 2010

10 Petua Menghadapi Peperiksaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pelawat blog sy semoga anda berada dalam keadaan gembira... Semoga ia dapat membantu anda dalam persiapan sebelum peperiksaan...insyaAllah.


# Kajian terhadap topik dan pemetaan maklumat

Semak sama ada anda memahami sepenuhnya, separuh atau tidak memahami langsung bab berkenaan. Jika ada bab yang belum difahami sepenuhnya, segera buat peta minda dengan mencatat maklumat penting yang berkaitan.


# Semak soalan tahun lalu (setiap subjek)

Biarpun soalan akan berubah setiap tahun, anda tetap perlu menyemaknya untuk membandingkan kekerapan topik berkenaan keluar dalam setiap peperiksaan.


· Banyakkan pembelajaran secara output learning

Di saat-saat akhir, anda seharusnya banyak mengulang kaji pelajaran secara output learning iaitu mengeluarkan kembali kefahaman anda kepada bentuk lakaran ataupun menerangkan kepada rakan. Ia dapat membantu menguatkan ingatan terhadap sesuatu mata pelajaran.


# Memperbanyakkan latih tubi dan ujian simulasi

Satu cara untuk menguji sejauh mana pemahaman anda terhadap sesuatu subjek adalah melalui latihan berterusan (latih tubi) dan soalan tahun sebelumnya. Ia mampu menolong anda mengatasi bahagian subjek yang lemah.


# Nota ringkas

Nota ringkas amat penting dan berguna kerana ia senang dibawa ke mana saja. Anda boleh membaca catatan nota ringkas berkenaan di waktu terluang.


# Pastikan mendapat tidur dan rehat secukupnya

Biar sesibuk mana sekalipun, anda perlu mendapat tidur dan rehat cukup. Jangan lupa bersenam sekurang-kurangnya 10 minit bagi memastikan badan kekal cergas. Pengaliran oksigen yang baik boleh menghasilkan otak yang cerdas.


# Pemakanan berkhasiat dan seimbang

Elak mengambil terlalu banyak makanan yang mengandungi kafein (seperti kopi) kerana anda mungkin akan sukar tidur dan hilang tumpuan.


# Kawal emosi

Elak terbabit dalam sebarang konflik yang boleh menggugat ketenangan emosi di saat anda akan menduduki peperiksaan. Jangan menimbulkan sebarang pertelingkahan atau terasa hati dengan rakan-rakan atau keluarga kerana ia boleh menggugat ketenangan ketika menjawab soalan kelak.


· Banyakkan berdoa dan bersolat

Sebagai makhluk yang lemah, kita memang tidak dapat lari daripada berdoa kepada Allah s.w.t. Sebagai seorang Islam, anda perlu memper banyakkan solat hajat, tahajud dan berdoa memohon bantuan-Nya. Sebelum melangkah ke dewan peperiksaan, pohon keampunan dan keredaan daripada ibu bapa dan guru.


# Jangan panik

Sebaik melangkah masuk ke dewan peperiksaan, jangan panik kerana ia mampu membuatkan kita lupa 50% apa yang sudah dipelajari selama ini. Tanamkan keyakinan dalam diri, anda boleh menjawabnya.

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...